Archive for October, 2009

Baston Streumon

Friday, October 30th, 2009

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All Monsters Attack!

“Baston Streumon” (French slang for “Monster Melee”) is a simple battle card game for kids 4 years old and up. It is loosely based on the classic “Bataille” card game.

I designed this game for my four-year-old son who loves giant robots and monsters. He also likes collectible card games but those are too complicated for him to play and only encourage buying more and more “booster” packs to stay on top of the game.

“Baston Streumon” however is self-contained and the rules are simple enough that they can be easily understood (although not necessarily accepted) by my son.

The main educational value, I think, is simply the fact that this is based on human interaction — no screens or buttons here. Additional benefits include: encouraging fair-play, understanding game mechanics and reviewing basic numbers.

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Tous les monstres attaquent!

“Baston Streumon” est un jeu de cartes tout simple pour les enfants dès 4 ans, plus ou moins basé sur la “Bataille” classique.

J’ai crée ce jeu pour mon fils de quatre ans qui adore les robots géants et les monstres. Il aime aussi les jeux de cartes à collectionner, mais les règles sont trop compliquées pour lui et ce genre de jeu encourage surtout l’achat de “booster packs” pour rester compétitif.

“Baston Streumon”, par contre, se suffit à elle-même et les règles sont suffisamment simples pour que mon fiston les comprenne (même s’il n’est pas toujours d’accord pour les suivre).

L’alibi éducatif, à mon avis, tient simplement au fait que tout est basé sur l’interaction entre humains: pas d’écrans ni de boutons ici. Et il y a d’autres avantages comme apprendre le fair-play, comprendre le fonctionnement du jeu et réviser les nombres.

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Milton Glaser

Thursday, October 29th, 2009

Milton Glaser draws and lectures

In this short video, Milton Glaser talks about the relationship between drawing and consciousness. “The act of drawing makes me conscious of what I am looking at,”  he says.  Glaser also laments the fact that art school have all but abandoned drawing practice to spend more time teaching how to use computer programs. “Now people have what they need for their professional life. But what they don’t have is a fundamental instrument for understanding the reality of that life.”

Un dessin et une causerie de Milton Glaser

Dans ce petit film, Milton Glaser parle du lien entre le dessin et la conscience. “Le fait de dessiner me rend conscient de ce que je regarde”, dit-il.  Glaser regrette également que les écoles d’art aient presque complètement abandonné la pratique du dessin afin de passer plus de temps à enseigner l’utilisation des logiciels. “Maintenant les gens ont ce qu’il leur faut pour leur vie professionnelle. Mais ce qu’ils n’ont pas, c’est un instrument fondamental pour comprendre la realité de cette vie.”

Joann Sfar and Jack Kirby

Monday, October 26th, 2009

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“Jack Kirby is the Messiah”

Joann Sfar has a cool article on the September page of his blog, where he confesses that, for him, Jack Kirby is the Messiah. I thought these two were as far apart as possible on the comics spectrum, but on second thought, there are some similarities.

Says Sfar: “I learned how to read with superhero comics, specially Kirby’s. There, I found an elemental kind of magic, grounded in water, fire, cracked wood. My six-panel grid, my golems and my treemen come from him. And when I was a teenager, well-versed in the occult, superstition, the Tarot and Theosophy, I noticed this coincidence: Jack Kirby, a.k.a. Yaacov Kurtzberg, was born on 08/28/1917 …and me on 08/28/1971. Whoa! When I realized that I went crazy! What’s more, he had the same Hebrew name as my father. So, in my mind, he was the Messiah and I was his secret child. And then I forgot all this. And then, I don’t know why, it’s coming back these days.”

“Jack Kirby est le Messie”

Joann Sfar a écrit un article sympa sur la page de septembre de son blog, où il explique pourquoi, pour lui, Jack Kirby est le Messie. Je pensais que ces deux-là étaient aussi distants que possible sur l’éventail de la BD, mais, en y réfléchissant, c’est vrai qu’il y a des points communs.

D’après Sfar: “J’ai appris à lire dans les comix de super-héros, et en particulier dans ceux de Kirby. J’y trouvais une magie élémentaire, à base d’eau, de feu, de bois craquelé. Mes six cases par page, mes golems et mes hommes arbres viennent de chez lui. Et quand j’étais adolescent, très versé dans l’ésotérisme, la superstition, les tarots et la théosophie, je me suis aperçu de cette coïncidence: Jack Kirby, alias Yaacov Kurtzberg, est né le 28/08/1917 …et moi le 28/08/1971…ouah! quand j’ai appris ça j’étais fou! en plus il avait le même prénom hébraïque que mon père. Donc, dans mon esprit, c’était le Messie et j’étais son enfant secret. Et puis j’ai oublié tout ça. Et puis je ne sais pas pourquoi ça se réveille ces jours-ci.”